searcharchives.pl

searcharchives.pl – blog tematyczny – komputery, IT

model biznesowy
Internet

Co to jest model biznesowy i jak go zweryfikować?

Podstawową funkcjonowania większości firm są modele biznesowe. Umiejętne ich ułożenie pozwala na zwiększenie przychodów, a także zintensyfikowanie działań zmierzających do zdobycia większych udziałów w rynku. Pod tym względem, prawidłowo przyjęty i stworzony model biznesowy to podstawa sukcesu firmy. Możesz stworzyć go we własnym zakresie lub skorzystać ze wsparcia zewnętrznej firmy doradczej, która przeprowadzi Cię przez cały proces. Czym właściwie jest model biznesowy i jak powinno się go weryfikować?

Model biznesowy – co to takiego?

Modelem biznesowym nazywamy nic innego, jak długoterminowy plan działania danego podmiotu gospodarczego. Zakłada on nie tylko sposób prowadzenia biznesu, ale także obszar, w którym następuje jego monetyzacja. W związku z tym, tworząc własny model, powinno się odpowiedzieć na takie pytania jak:

  • w jaki sposób finansować działalności?
  • jaki jest jej cel?
  • jak wykorzystać dostępne i potencjalne zasoby, aby go osiągnąć?

To podstawa, na bazie której można zagłębiać się w tajniki modeli biznesowych i określać sekwencje działań z obszarów: strategicznego, operacyjnego i finansowego. Celem stworzenia i konsekwentnego realizowania celu biznesowego jest to, żeby osiągnąć znaczącą przewagę konkurencyjną  oraz zbudować silną pozycję marki na rynku. 

Jak weryfikować przyjęty model biznesowy?

Oczywiście nie zawsze przyjęty model biznesowy się sprawdza i wówczas niezbędne jest wprowadzenia w nim korekt lub połączenie kilku wariantów w jeden wzajemnie się uzupełniający. Nie jest to proste. Od przedsiębiorcy wymaga to nie tylko znajomości rynku, ale także specyfiki działania wybranych modeli oraz odpowiedniego wyczucia. Dlatego często przedsiębiorcy (nie tylko początkujący) decydują się na skorzystanie z zewnętrznego wsparcia w tym obszarze. Kluczem do określenia zasadności wykorzystania danego modelu zarobkowania jest jego weryfikacja. Warto w tym celu prowadzić cykliczną analizę osiągniętych założeń, a także sprawdzać, czy dany model spełnia nasze oczekiwania przychodowe i rozwojowe. 

Dlaczego jest to konieczne?

Regularna kontrola jest niezbędna i potwierdzi to każdy doświadczony przedsiębiorca. Bez niej sytuacja firmy może wymknąć Ci się spod kontroli i po czasie stwierdzisz, że nie udało się zrealizować nawet części z przyjętych planów. Szybka i właściwa reakcja może przywrócić firmie pierwotny rozpęd lub sprawić, że w końcu zacznie zarabiać. Konfrontowanie celów i założeń z rzeczywistością rynkową to działanie, które warto prowadzić w trybie ciągłym. Raz przyjęty model biznesowy nie daje gwarancji sukcesu w długiej perspektywie, dlatego nie jest niczym wyjątkowym jego zmiana w różnych fazach życia podmiotu i produktu. Dotyczy to zarówno małych, jak i dużych organizacji. 

Stwórz efektywny model biznesowy z Trigonum

Zespół ekspertów Trigonum posiada duże doświadczenie w tworzeniu i weryfikacji modeli biznesowych u przedsiębiorców działających na rynku polskim oraz zagranicznym. Jeżeli chciałbyś sprawdzić skuteczność zastosowanego modelu lub pracujesz nad jego zmianą, to warto skorzystać z usług doradczych Trigonum. Specjaliści dokładnie przeanalizują Twoją sytuację oraz zaproponują działania w zakresie krótko- i długoterminowym, które pozwolą Ci wejść z firmą na jeszcze wyższy poziom. Zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami Trigonum. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.