Własna firma to marzenie milionów Polaków. Zamiast pracować na etacie, chcemy stać się panami i paniami swoich losów. A zarabianie tylko na siebie jest zwieńczeniem tych marzeń i ambicji. Po trudnym roku 2020 czas nareszcie odetchnąć. Wszystko wskazuje na to, że pandemia odpuszcza, a my możemy znów odważnie patrzeć w przyszłość. Zanim jednak zarejestrujemy własną działalność, zastanówmy się, jak podejść do sprawy, by o niczym nie zapomnieć. Oto kilka podpowiedzi.
Dobry plan na rozruch firmy
Na początek: plan. Czym chcemy się zajmować, dlaczego. Określmy grupę docelową produktów czy usług, które będziemy oferować. Sprawdźmy konkurencję, przeprowadźmy badanie rynku i zorientujmy się, czy nasz pomysł ma w ogóle szansę na sukces. Jeśli wokół jest już kilka salonów kosmetycznych lub psich fryzjerów, otwieranie kolejnego nie będzie najlepszym pomysłem. Nie rzucajmy się na głęboką wodę, by nie żałować potem zainwestowanych środków. Im szerszy research przeprowadzimy przed zarejestrowaniem firmy, tym lepiej dla nas. Bezpieczeństwo przede wszystkim – tego chyba już nauczyła nas pandemia.
Biznesplan – koniecznie!
Jeśli wiemy już, że nasz pomysł ma szansę na sukces, konkurencja jest znikoma, a my znamy potrzeby potencjalnych klientów, możemy przejść do następnego kroku, czyli zbierania środków i planowania budżetu. Żadna firma nie obejdzie się bez przemyślanego biznesplanu. Musimy podzielić go na dwie strony – wpływy i wydatki. W pierwszej części tabeli zapisujemy pieniądze, które już mamy, te, które pozyskamy od rodziny, z pożyczek i kredytów. Druga część to wydatki – wynajem lokalu, koszt obsługi, sprzętu, produkcji, pensje dla pracowników, gadżetów i plakatów z drukarni internetowej. Tylko skrupulatnie zaplanowane koszty pozwolą nad sobą potem zapanować.
Reklama podstawą sukcesu
Mówiąc już o drukarni internetowej, pora przemyśleć kwestię reklamy i promocji. Nie zapominajmy, że nawet najlepsza usługa czy produkt nie będą miały popytu, o ile odpowiednio o nich nie opowiemy. Klienci muszą wiedzieć, co oferujemy i dlaczego warto tę naszą ofertę sprawdzić. Najlepszą strategią jest połączenie marketingu online i offline. Konta na portalach społecznościowych, strona internetowa, zdalna obsługa zamówień – to podstawa. Do tego klasyczne wizytówki, ulotki, plakaty i upominki dla klientów. Taka synergia działań zapewni nam najlepsze rezultaty. Pamiętajmy, by zadania te powierzyć fachowcom. To, że po godzinach lubimy malować, nie oznacza jeszcze, że sprawdzimy się w roli grafików komputerowych. Zaprojektowanie ulotki czy plakatu to spore wyzwanie. Dbajmy o estetykę, powierzając je specjalistom.
Punkt na mapie
Jeśli nasza firma ma oferować usługi lub produkty stacjonarnie, wybierzmy dobre miejsce na biznes. Odpowiedni punkt na mapie to połowa sukcesu! Szukajmy lokalizacji centralnych, dobrze skomunikowanych, z miejscami parkingowymi. Świetnie sprawdzą się oczywiście lokale w samym sercu miasta – na rynku czy głównej ulicy. Tu jednak czynsz jest najwyższy. Salon fryzjerski, gabinet kosmetyczny czy warzywniak potrzebne są też na osiedlach. Opłaty będą tu niższe, a klientów – wielu!