Planowanie rozwoju firmy nie kończy się w momencie jej założenia. Wielu przedsiębiorców traktuje wyznaczanie celów jako przykrą konieczność lub w ogóle się go nie podejmuje. Dlaczego warto zadbać o stworzenie sensownej strategii rozwoju przedsiębiorstwa?
Wiele firm zamyka się w pierwszych latach swojego istnienia – a chyba nikt nie zakłada, że formuła jego działalności wyczerpie się w tak krótkim czasie. Przed rozpoczęciem prowadzenia firmy mamy głowy pełne wizji, które być może udaje nam się wcielać w życie… do czasu. Popełniamy błędy, nie zmieniamy niczego w naszym działaniu, nie tworzymy strategii rozwoju przedsiębiorstwa, a oczekujemy, że mimo to osiągniemy wymarzony cel. Problem leży jednak w tym, że często nie potrafimy nawet tego celu sprecyzować. Jak myśleć strategicznie o rozwoju swojej firmy?
Strategia rozwoju przedsiębiorstwa – od czego zacząć?
Gdy przedsiębiorstwo nie osiąga założonych wyników, właścicielowi czy zarządowi firmy zdarza się błądzić w poszukiwaniu satysfakcjonującego rozwiązania. W stresie łatwo stracić z oczu ideę, która przyświeca działalności, skupiając się wyłącznie na działaniach dających efekty tu i teraz. Trudno jednak mówić o rozwoju, gdy zaledwie utrzymujemy się na powierzchni, choć marzyliśmy o zdobywaniu świata.
Tymczasem przedsiębiorstwo i działania z nim związane powinny być postrzegane wielotorowo. Na czym warto osadzić planowanie strategii rozwoju przedsiębiorstwa?
- na dotychczasowych doświadczeniach, czyli przeszłości, którą analizujemy,
- na zarządzaniu obecnymi sprawami,
- na wyznaczeniu przyszłych celów i drogi do ich osiągnięcia.
Dlaczego stworzenie strategii w oparciu o te trzy filary jest takie trudne?
Trudności w opracowywaniu strategii rozwoju firmy
Wydaje się, że problem w opracowaniu skutecznej strategii rozwoju firmy leży w kilku rzeczach.
Pierwszą trudnością jest brak dystansu i wynikający z niego strach. Jesteśmy związani emocjonalnie z przedsiębiorstwem, wobec czego trudno nam podjąć jakiekolwiek ryzyko w zarządzaniu nim. Wolimy obniżyć oczekiwania i zahamować rozwój, by nie narazić się na porażkę. Niełatwo zdystansować się wobec firmy, z którą wiązaliśmy wielkie oczekiwania – w tym na szczęście mogą nam pomóc specjaliści z zewnątrz. Doskonałym wyborem będzie współpraca z profesjonalistami takimi jak archman.pl.
Kolejną przeszkodą w budowaniu strategii rozwoju przedsiębiorstwa jest wspomniane wyżej skupienie się na teraźniejszości. Pomijając analizowanie przeszłości i planowanie przyszłych działań, nie jesteśmy w stanie ruszyć do przodu. W tej kwestii również pomoże współpraca z firmą zewnętrzną.
Stworzenie strategii to nie wszystko
Opracowanie sensownej strategii rozwoju przedsiębiorstwa, choć trudne, jest zaledwie początkiem sukcesu. Strategię należy wdrożyć, dążyć do celów, pamiętać o idei. Ważne jest korzystanie z narzędzi do zarządzania – np. ze zbilansowanej karty wyników.
Monitorowanie działań w firmie i trzymanie się wytyczonej ścieżki nie jest proste. Współpraca z profesjonalistami w tym zakresie pomoże jednak nie tylko wyjść z kryzysu, ale i odkryć morze możliwości, jakie stoją przed Twoim przedsiębiorstwem.